Facebook заблокував політичну рекламу Порошенка на десятки тисяч доларів: скільки платить решта кандидатів

23.03.2019, 12:48
17709

Facebook напередодні українських виборів створив великі проблеми піар-службам кандидатів. Соцмережа заборонила публікувати політичну рекламу без вказівки джерела її фінансування.

Читайте також: “Візит Медведчука і Бойка до Росії був узгоджений Порошенком”, − Доній

Відзначимо, що така практика – серйозна проблема для передвиборної агітації в Україні. Засоби, які проганяють кандидати через соціальні мережі, було складно обчислити і визначити, з якого джерела вони йшли. Згідно із законом, нагадаємо, будь-яка агітація повинна оплачуватися з офіційного бюджету кандидата. Чого, зрозуміло, і близько не було у випадку з промо в Facebook, пише “Страна”.

За новими правилами недостатньо буде вказати джерело фінансування – потрібно буде авторизувати компанію, оплату реклами кандидата в президенти. Причому юридична особа має перебувати в Україні. І, відповідно, бути доступним для перевірки місцевими правоохоронними органами.

Це безперечні плюси. А великий мінус цієї історії в тому, що новація запрацювала буквально напередодні першого туру. Коли основний масив реклами всі кандидати вже “відкатали”.

Зате ми зможемо насолодитися Facebook-транспарентністю перед другим туром виборів.

Але і зараз вже багато стало зрозумілим. Оператори рекламного ринку публікують перші розрахунки, скільки коштів витрачають кандидати на рекламу в Facebook. “Країна” розбиралася в нових правилах соцмережі.

Суть новацій Facebook

Нововведення з’явилися за 13 днів до виборів президента України – 18 березня.

Тепер інформація про замовників політичної реклами в Facebook стане публічною. На ній з’явиться маркування “Paid for by…”. А сторінки, які запускають рекламу, повинні будуть спочатку пройти спеціальну авторизацію.

Окремо буде працювати бібліотека такої реклами, в якій промо-пости зберігаються сім років – роздолля для слідчих органів.

Тобто, навіть коли політична еліта в країні поміняється і вирішить, що на минулих виборах були порушення, то прокурори зможуть увійти в бібліотеку і вивчити – хто замовляв рекламу, оплачував, які були націлювання (аудиторія, локація, інтереси), скільки грошей в підсумку витрачено і через які фірми.

Аналогічні правила вже діють в Бразилії, США, Великобританії та Індії. Ця кампанія тягнеться вже давно і слід стратегії Facebook по боротьбі з фейковий новинами.

І, хоча в Україні нові правила почали працювати вже під кінець передвиборної кампанії, експерти ринку реклами змогли зробити перші висновки про Facebook-бюджетах основних кандидатів.

Петро Порошенко

Майже вся політична реклама президента України і пов’язаних з ним “порохоботских” груп на даний момент недоступна. Це пов’язано з тим, що по ній не вказано джерело фінансування. Тому Facebook заблокував пости президента.

Ось свіжий запис від 20 березня, яка не пройшов цензуру в соцмережі. Правда, у президента встигли витратити на цей пост трохи менше 100 доларів.

Потрапили “під роздачу” і більш ранні пости. Причому в них президент встиг вкласти куди більше грошей.

Наприклад, свої вимоги скасувати депутатську недоторканність Порошенко рекламував за 1-5 тисяч доларів (соцмережа не вказує конкретної суми, а дає приблизний діапазон вартості). Ні до чого не зобов’язувальний промо-пост набрав таким чином понад мільйон показів.

Судячи по такій кількості переглядів, сума прагне саме до другого значенням – 5000 доларів. Це буде видно з наступних постів.

Ось, наприклад, Порошенко вітає американців з днем ​​їх незалежності. На просування цього поста у президента витратили майже тисячу доларів за всього 50 тисяч показів. Його Facebook теж вважав політичною рекламою і відправив в бан.

Як бачимо, попереднє промо було направлено на американську аудиторію. У Порошенка не пошкодували тисячі доларів на привітання. Стільки ж у президента витратили на розповідь про те, що країна піднялася в рейтингу Doing Business. Причому спрямована ця інформація була виключно на США.

З одного боку це зрозуміло – начебто у Порошенка хочуть заманити американських інвесторів. З іншого боку, таргетинг не був спрямований на Європу, яка багато ближче до України і куди більше вкладає в нашу країну. Мабуть, пост просувався “для звітності” перед Вашингтоном.

Цікаво, що разом з офіційною рекламою президента блокувалося промо і на афілійованих з ним сторінках. Так, наприклад, прямий піар Порошенко в групі “Україна – Солідарність – НАТО” теж став неактивним.

Отже, навіть за вказаними постам середній бюджет – близько 10 тисяч доларів, які оплачувалися невідомо ким. Якщо ж взяти всю рекламу президента в Facebook, включаючи “порохоботскі” групи, то мова йде про суми, які багаторазово вище.

Поки на момент публікації матеріалу жодного активного поста, який був би сплачений відповідно до правил Facebook, у Петра Порошенка не було.

Читайте також: Петро Порошенко не проходить до 2 туру президентських виборів, – опитування

Юлія Тимошенко

У Тимошенко ж офіційна реклама вже почала виходити. Її замовило ТОВ “Сучасні рекламні технології”. Поки один такий пост “відкатав” менше тисячі показів з бюджетом менше 100 доларів.

На момент публікації матеріалу майже всі неактивні реклами ЮВТ були знову активовані – мабуть, сммщики Тимошенко підтвердили джерело фінансування. Скрізь рекламу оплатило вказане ТОВ.

Судячи з цього ролику, у всіх вікових групах у Тимошенко роблять ставку на жінок.

А по регіонах у ЮВТ орієнтуються в основному на захід і центр країни. Виняток становить Дніпропетровська область, звідки сама Тимошенко родом і де у неї сильна електоральна база.

Цікаво, що в рекламі Порошенка приблизно такий же таргетинг по підлозі і регіонах.

Спочатку заблокованих реклам у Тимошенко теж було чимало. Тільки запущених в березні кампаній, які стали неактивні, виявилося дев’ять.

У ЮВТ теж зустрічаються пости, на які пішли солідні за мірками простих українців суми. За промо перепис свого фото з Інстаграм команда Тимошенко заплатила близько тисячі доларів, зібравши близько мільйона показів.

Ще більше грошей – до п’яти тисяч доларів – у Тимошенко вклали в пост, присвячений до соцопитування, згідно з яким рейтинг Юлії Володимирівни вище, ніж у всіх конкурентів.

В кінці лютого ЮВТ запустила на своїй сторінці серію постів, присвячених #сітці Петра Порошенка і скандалу з крадіжкою в оборонці, до якого виявилися причетні друзі президента. Кожен пост коштував приблизно 500 доларів. Вони були неактивні, але зараз знову працюють.

Інтесивно рекламується за гроші і група “Я за Тимошенко – Фан Клуб”. У ній близько двох десятків платних постів. Своїм бюджетом вразив один з них – “Якщо ти за перемогу України – тисни лайк”. На нього витратили від 10 до 50 тисяч доларів за більш, ніж мільйон показів.

Це поки один з найдорожчих постів, які знайдені у політиків.

Якщо ж підсумувати пости на офіційній сторінці Тимошенко і в зазначеній групі, то приблизний бюджет за лютий-березень становить 60-80 тисяч доларів.

Тобто, на перший погляд ЮВТ більше витрачає на рекламу в Facebook. З іншого боку, Порошенко – президент і платні пости “крутяться” на офіційних сторінках гаранта. А не, скажімо, в його персональному блозі.

У будь-якому випадку Тимошенко вже легалізувала частину своїх постів – на відміну від Петра Порошенка. У нього досі вся реклама неактивна.

Володимир Зеленський

Найбільше активних постів із зазначенням замовника виявилося у лідера передвиборної гонки – Володимира Зеленського. Платником за його рекламу стало громадське об’єднання “Команда Зеленського”.

Суми, витрачені на його рекламу, менше, ніж у інших кандидатів – зазвичай за пост у Зеленського не платять і ста доларів. З рідкісними винятками. Так, за промо записи про крадіжку голосів у шоумена заплатили до 500 доларів.

А ось інший кандидат, якого пов’язують з олігархом Ігорем Коломойським – Олександр Шевченко – привітав жінок з 8 березня за 50 тисяч доларів. Facebook її заблокував.

Перші підсумки мимовільного “камінг-ауту” кандидатів в президенти підвело громадський рух “Чесно”. За його даними, іноді кандидати більше вкладаються в антирекламу конкурентів, ніж в своє власне промо.

“Наприклад, найдорожчим стало повідомлення на сторінці Олександра Вілкула, присвячене критиці Порошенка. За нього заплатили від 500 до 999$. Всі інші повідомлення на його сторінці дешевше”, – йдеться в Facebook організації.

За її даними, значні обсяги реклами також у Юрія Дерев’янка. Частина повідомлень коштувала кандидату від 1 до 5000 доларів. Аналогічні за ціною повідомлення є і від сторінки “Порошенко 2019”.

В “Чесно” також помітили цікавий факт: Інна Богословська (або хтось від її імені) платить за рекламу в російських рублях.

Читайте також: Повідомили, яку зарплату отримав Порошенко за минулий місяць

“За таке вже скасовували вибори”

Опитані аналітики, вважають, що великого впливу на передвиборну кампанію нова політика Facebook не зробить. По крайній мірі, на даному відрізку часу – до кінця другого туру виборів.

При цьому у кандидатів виникає зайвий головний біль по легалізації рекламних засобів, які почала показувати соцмережа. Вони повинні вкластися в виборчий бюджет. І якщо після того, як Facebook показав витрати політиків, “баланс не зійдеться”, то це може в теорії закінчитися навіть скасуванням результатів голосування.

“У світі вже є прецеденти, коли платна реклама в соціальних медіа була серйозною правовою підставою для подальших розглядів. Наприклад, в червні минулого року суд в Кишиневі скасував результати другого туру виборів мера столиці Молдавії, перемогу в якому здобув прозахідний кандидат Андрій Нестасе. В день виборів він публікував в соцмережах заклики до громадян прийти на виборчі дільниці. Тобто, пост в соцмережах стає серйозним аргументом, який може вплинути на результат виборів. Маркування реклами зніме багато питань. Вона також дозволить громадським діячам і журналістам вивчати походження рекламного контента, а штаби змусить відповідальніше ставитися до оформлення платної реклами”, – розповів політтехнолог Олег Постернак.

Але є для рекламодавців в Facebook і хороші новини.

“Через те, що розміщувати політичної реклами стануть менше (адже тепер буде складніше приховувати ці витрати), ціни промо в Facebook можуть впасти для всього ринку. Напередодні ж тарифи подорожчали на 3-5 центів за одиницю охоплення – якраз перед виборчою кампанією”, – вважає керуючий партнер DIEVO digital evolution agency Іван Кучеренко.

“Через активність штабів, ціни на розміщення зросли на 20-25%, адже в ФБ реклама продається за аукціонним принципом. Рекламні обмеження дозволяють розраховувати на зниження цін і зменшення кількості політичної реклами”, – прогнозує керівник відділу контекстної реклами Web-promo Максим Кузьмінський.

Віддушини знайдуться і для політиків. 

“Чорнуху швидко перекинуть на інші майданчики, де таких обмежень немає, скажімо, на Ютюб, в Інстаграмм. Є сторінка “Реальний грищ” (проти Гриценко) (в Facebook – ред .), яка за короткий час набрала широку аудиторію. Думаю, туди влили великі гроші, хоча поки Facebook не дає по ній інформації – ні за сумами, ні по замовниках”, – говорить аналітик партійних фінансів громадської організації “Чесно” Ігор Фещенко.

На його думку, офіційні кампанії поки залишаться в Facebook. А ефект від нововведень буде помітний ближче до парламентських виборів.

“На період між президентськими виборами і на парламентську передвиборну кампанію нові обмеження нададуть сильний вплив. Антикампанії, думаю, з самого початку не підуть на цей майданчик”, – вважає Фещенко.

На думку директора Діджитал-компанії Sasquatch Романа Геращенко, ті політичні кампанії, які вже почали легально просуватися через Facebook, швидше за все домовилися з офісами компанії в Європі і США. Для решти все буде складніше і дорожче.

“З огляду на те, що під інформерамі відображаються товке (назва ТОВ, які оплатили рекламу – ред .) Партій або кандидатів в президенти, роблю висновок, що це вирішувалося безпосередньо з офісом Facebook в Європі або Америці. Бюджети там величезні і позбавлятися їх нерозумно. Тому створили для цих компаній окремі умови. Якщо ж хтось не з основної трійки буде запускати в нових умовах рекламу, не виключаю, що з урахуванням різних комісій, банківських відсотків і націнок на ризик, ці суми будуть на 20-30% вище за попередні”, – каже Геращенко.

Медіаконсультант Олександр Клімашевський говорить, що нововведення Facebook на час загальмує рекламні кампанії кандидатів – поки вони не розберуться, які суми тут можна “світити”. І це вже видно по рекламі Порошенко. При цьому найбільш швидко адаптувалася до нових правил команда Тимошенко.

Наступний етап перевірки – це сторінки, які розміщують рекламу кандидатів неофіційно.

“Швидше за все перша хвиля перевірки торкнеться офіційно підтверджені сторінки, а потім спробують зробити запит у всіх сторінок, які адміністратори або алгоритм визначить як такі, що належать до політичної агітації”, – говорить Клімашевський.

Експерт вважає, що такі сторінки зараз почнуть намагатися поміняти свій контент так, щоб обійти автоматичну систему моніторингу. Наприклад, публікуючи ключові слова, за якими пост можна буде віднести до політичного, із суміші кирилиці і латиниці.

Ще один спосіб – це розміщувати більше такої реклами під брендами новинних сайтів. Але, як показує “Бібліотека”, такі посилання теж часто деактивує.

В кінці-кінців, рекламу на неофіційних сторінках переведуть на сторонні фірми-пустушки, від яких кандидат потім може відхреститися.

Читайте головні новини України та світу на наших сторінках у FacebookTelegram та Instagram

Помилка в тексті? CTRL+ ENTER

    Коментарі (0)

    Додати коментар

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

    Останні новини

    Опитування

    WP2Social Auto Publish Powered By : XYZScripts.com