Люди Труханова, Коломойського та друзі Юзіка: хто входить у “дорожній картель”, про який розповідав Уманський

23.11.2020, 10:53
89802

Нещодавно колишній міністр фінансів Ігор Уманський заявив, що значну частину коштів, виділених на дороги в рамках проекту “Велике будівництво” (в тому числі і переданих з фонду по боротьбі з коронавірусом), отримав пул з шести компаній, під які спеціально сформували умови тендерів.

Читайте також: В Укравтодорі відповіли на критику Уманського про розтрату грошей із “коронавірусного фонду”

“За дивним збігом обставин новим вимогам відповідає тільки шість компаній – “улюбленці долі”, або “картель”, як їх називають колеги. Вигравати смачні тендери можуть тільки вони. Але якщо придивитися – ці компанії не завжди будують дороги безпосередньо, а перепродують підряди субпідрядникам з дисконтом 30-40%”, – написав Уманський на своїй сторінці в Facebook, передає “Страна”.

Джерела на ринку дорожнього будівництва повідомили журналістам назви 6 компаній, які входять в скандальний “картель” та освоюють бюджетні мільярди: RDS UKRAINE (плюс що входить в неї “Ростдорстрой”), ТОВ “Техно-Буд-Центр”, група компаній “Автострада”, ТОВ “Автомагістраль-Південь”, “Онур” та ТОВ “ПБС”.

Ці компанії в останні роки на слуху не тільки серед самих шляховиків. За багатьма тягнеться довгий шлейф скандалів і розглядів.

Що, втім, не заважає їм і далі вигравати великі тендери і освоювати мільярди гривень.

Головні дорожники Труханова

Компанія RDS , в яку входять “Київшляхбуд” і “Ростдорстрой”, ще навесні повідомила про свої грандіозні плани на дороги і заявила – готова надати заробітчанам, які повернулися з-за кордону 850 робочих місць. На той момент в компанії працювало 1200 чоловік, тобто, готувалося серйозне розширення штату.

Компанія будує бетонну дорогу Н-14 Кропивницький-Миколаїв, бере участь в реконструкції траси Н-31 Дніпро-Решетилівка на Полтавщині. У 2019 виграла тендер Світового банку на проведення робіт на трасі М-03 Київ-Харків-Довжанський.

Тільки недавно “Ростдорстрой” виграв кілька нових тендерів – на поточний ремонт траси Т-04-03 Мар’янське – Берислав (ділянки в Херсонській області) більш ніж на 636 млн гривень, ремонт ділянок траси Суми-Полтава (близько 2,7 млн), ремонт дороги Гадяч-Опішня на 33,2 млн.

Всього ж з 2017 року по 2020 рік компанія отримала підрядів майже на 13 млрд гривень.

За даними You Control , кінцевими бенефіціарами одеської “Ростдорстрой” є Євген Коновалов і Юрій Шумахер. Ці ж власники числяться в реквізитах компанії “РДС”.

Свого часу депутат одеської міськради від партії “Довіряй справам” Юрій Шумахер і бізнесмен Євген Коновалов перекупили “Ростдорстрой” у російських підприємців Олександра Жукова і Олександра Рацкевича. А недавно в компанії затіяли серйозний ребрендинг і назва “Ростдорстрой”  намагаються не згадувати, розкручуючи бренд RDS.

Але ще до зміни власників “Ростдорстрой” пов’язували з мером Одеси Геннадієм Трухановим. Юрія Шумахера давно називають “головним шляховиком Труханова”, він також є бізнес-партнером одеського мера (по офшорній компанії Corderoy Trading Limited. Постачальником “Ростдорстроя” є компанія “Скво”, яку контролює дочка Труханова.

Компанія потрапляла в численні дорожні скандали. Ще в 2018 році поліція запідозрила “Ростдорстрой” в підробці тендерних документів на конкурсі з ремонту доріг у Вінницькій області. Так, однією з умов була наявність асфальтобетонного заводу в радіусі 150 кілометрів, і “Ростдорстрой” вказав, що має такий в селі Стрижавка під Вінницею, який, нібито, орендувала у партнера – фірми “Ескадор”. Що спростувала селищний голова Таїсія Короленко. З 2016 НАБУ розслідує розтрату 800 млн гривень оточенням мера Труханова. Зокрема, в матеріалах справи фігурує і компанія “Ростдорстрой”.

Підозрювалося, що розкрадання коштів йшло шляхом неповного виконання робіт і завищення їх вартості, а тендерні процедури були формальними. Що, як видно, не заважає компанії і далі парувати вигідні держзамовлення.

RDS і “Ростдорстрой” часто розігрують тендери з іншого одеською компанією – “Автомагістраль-Південь”, яка також фігурує з скандальному “пулі”. Кінцевими бенефіціарами цієї компанії є Валерій Коротков і Олег Наливанний. Тільки в листопаді “Автомагістраль-Південь” отримала кілька великих контрактів – на ремонт доріг в Одеській області (на 284 млн), у Львівській області (майже на 500 млн), і в Запорізькій області (на 153,1 млн).

ТОВ “Автомагістраль-Південь” також пов’язують з офшорною “Інвестиційною групою “Рост” Юрія Шумахера і мером Одеси Геннадієм Трухановим. 

Компанія щільно працює з “Київдорстроєм”, яка через підрядників пов’язана з екс-керівництвом “Київавтодору” та колишніми депутатами Київради. Що допомагає одеситам парувати також вигідні столичні замовлення. Зокрема, компанія ремонтувала проспект Бандери майже за 600 млн гривень.

У цьому році “Автомагістраль Південь” отримала підряд майже на 15 млн на підготовчі роботи по аеропорту “Дніпропетровськ”, причому, в конкурсі спочатку перемогли інші учасники, але їх пропозиції в результаті відхилили, віддавши поспіль одеситам.

Спадщина Омеляна

У дорожній картель входить також компанія “Автострада”. Її власником є Максим Шкіль, засновник холдингу MS Capital, в який, крім “Автостради” входять також логістичні, автомобільні та аграрні компанії (“Перша логістична компанія”, “Audi Центр Одеса Південь”, “Прилуцька аграрна компанія” та інші).

З останніх виграних тендерів “Автостради” – підряди на ремонт моста на трасі Кропивницький-Кривий Ріг-Запоріжжя (на 9,8 млн), ремонт дороги Стрий-Тернопіль-Кропивницький-Знам’янка (12,2 млн), траси Житомир-Чернівці (на 161,5 млн).

У минулому році “Автострада” потрапила у великий скандал – її звинуватили в організації атаки на конкурента по тендеру, фірму “Полтавабудцентр”, яка намагався звернути увагу організаторів на численні порушення. Директор останньої тоді заявляв, що корупція в галузі підтримується на рівні Кабміну, а “Автострада”, нібито, є наближеним до чиновників підрядником.

У самій компанії назвали ці заяви інформаційною атакою конкурентів.

Максим Шкіль досить комфортно почував себе за будь-якої влади. При Януковичі він був помічником нардепа від Партії Регіонів Миколи Дем’янко. Потім, уже при Порошенко, його пов’язували з міністром транспорту в Кабміні Гройсмана Володимиром Омеляном. Власне, компанія “Автострада” з’явилася під його призначення. І почала отримувати великі підряди. При цьому, багато хто опинився скандальними. Так, в ході розслідування в рамках кримінальної справи сплив факт завищення вартості робіт на дорогах у Вінницькій області.

Один кілометр траси у виконанні “Автостради” обійшовся бюджету в порядку 23 млн гривень, що в 2-2,5 рази дорожче розрахункової вартості.

За одннією кримінальною справою встановлено, що посадові особи ТОВ “Автострада” при виготовленні ЩМАС-20 на асфальтобетонному заводі в с. Стрижівка Вінницької області занижували зміст дорогих добавок Wetflix ВЕ, Sasobit, Viatop 66, Licomont, тобто, просто кажучи, економили на якості асфальту.

Топ-менеджером “Автостради” був Анатолій Вакар, який раніше працював в управлінні транспорту Вінницької ОДА. Тож не дивно, що більшість підрядів компанія отримувала саме в цьому регіоні.

Як кажуть джерела, і після зміни влади старі зв’язки керівництва “Автостради” дозволяють їй активно вигравати дорожні тендери.

Тернопільський “Монте-Крісто”

Ще один учасник “дорожнього картелю” – ТОВ “Техно-Буд-Сервіс”. Її власниками є Юрій Ханін та Андрій Ярема.

Останній, до того як прийти в дорожнє будівництво, займався сигаретним бізнесом – був співзасновником “Поділля-тютюн”, тернопільського підрозділу компанії “Мегаполіс Україна” (зараз “Тедіс Україна”).

Ярему також називають “тернопільським Монте-Крісто” і зараховують до найвпливовіших людей регіону.

Ярема раніше дружив з екс-главою Служби доріг Тернопільської області, що дозволяло компанії парувати вигідні контракти. 

Зараз Юрій Ханін та Андрій Ярема є також власниками ТОВ “Спецавтоінвест”, “Партнер-авто-пром”, “Преміум клаб компані” та інші.

При цьому з дорожніми замовленнями теж все складається вдало.

Скажімо, у вересні цього року “Техно-буд-Сервіс” отримала підряд на 117,2 млн без відкритих торгів, як дофінансування робіт з виграного влітку тендеру на ремонт дороги М-19 на 1,17 млрд.

Спочатку компанія занизила свою тендерну пропозицію, а потім звернулася за дофінансуванням – такий прийом часто використовують, щоб дотримати формальні умови і отримати замовлення.

Господар доріг, друг “Юзіка”

Компанія “Онур” – найбільш відомий гравець “картелю”. Це “дочка” турецької Onur. До групи компаній входять ТОВ “Онур Конструкціон Інтернешнл” і українське представництво. Вони є фаворитами “Укравтодору” в тендерах останніх років. Так, з 2017 по 2020 року перша виграла підряди на 20,2 млрд, а втираючи – на 17,4 млрд.

Засновниками “Онур Конструкціон Інтернешнл” числяться громадяни Туреччини Онур і Іхсан Четінджевіз і львів’янин Олег Фаріон, двоюрідний брат дружини топ-менеджера “Онура” Емре Караахметоглу.

За даними “Наших грошей”, серед постачальників щебеню “Онур” є фірми, пов’язані зі “Слугою народу”. Один з найдорожчих щебінь поставляє ТОВ “Брекстон” (на 25 млн за 2019 рік). Його засновник Сергій Юровський – член наглядової ради “Рижівского гранітного кар’єру” Сергія Корявченкова, двоюрідного брата Юрія Корявченкова ( “Юзіка”) нардепа з СН і близького соратника президента Зеленського по “Кварталу 95”.

Ще одним постачальником “Онура” є ТОВ “Кар-Гіл” Романа Варварова, уповноваженого “Слуги народу” по Дніпропетровській області на виборах.

Генеральний координатор “Онура” в Україні Емре Караахметоглу не так давно одружився з Оленою Кравс, після чого її мати, Надія Кравс, стала власницею ТОВ “Спецкомплект постач”, яке ще при Порошенко займалося обслуговуванням доріг Київщини. А вже при Зеленський в фірму зайшли турки і вона почала розширювати географію, зокрема, отримала підряд на ремонт дороги в Рівненській області на 60 млн гривень, – повідомляють “Наші гроші”.

За “Онуром” тягнеться довгий шлейф кримінальних справ. Наприклад, по відкатах в 10-15% за виграними тендерами Укравтодору в Київській області, підробку документів, завищення вартості робіт та ін.

А недавно, щодо дій “Укравтодору” за визначенням переможця тендера на ремонт траси “Київ-Одеса” (її виграв “Онур”) ЄБРР початок розслідування.

Але це не заважає компанії отримувати нові вигідні тендери.

“Буковель” і Коломойський

В “дорожньому картелі” числиться також компанія “ПБС”. Вона часто перетинається в тендерах з іншими колегами по цеху – “Автомагістраль-Південь” і “Онур”.

Бенефіціаром “ПБС” є мешканка Івано-Франківська Галина Іванна Непік. Раніше ще 0,17% належало Галині Колібабюк. Вона працювала в ТОВ “Скорзнера”, яку контролює Ігор Коломойський. Але зараз Колібабюк в списку бенефіціарів компанії вже не числиться.

Іванна Непік є бізнес-партнером Віктора Шевченка, брата екс-директора курорту “Буковель” (належить групі “Приват” Ігоря Коломойського) і нардепа Олександра Шевченка. Та й сама Непік воно певний час працювала на “Буковелі”.

За “ПБС” також було чимало гучних розглядів. Кілька років тому з обшуками накрили асфальтобетонний завод в Надвірній. Олександр Шевченко тоді заявив, що всі кримінальні справи по “ПБС”, нібито, є помстою йому особисто, за те, що він вийшов з БПП. Втім, після зміни влади неприємності у “ПБС” закінчилися, і вона виграє грошові підряди один за іншим.

Читайте головні новини України та світу на наших сторінках у FacebookTelegram та Instagram

Помилка в тексті? CTRL+ ENTER

    Коментарі (0)

    Додати коментар

    Ваша e-mail адреса не оприлюднюватиметься.

    Останні новини

    Опитування